In beweging - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Teuntje Glee - WaarBenJij.nu In beweging - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Teuntje Glee - WaarBenJij.nu

In beweging

Door: Teuntje de Glee

Blijf op de hoogte en volg Teuntje

08 Maart 2015 | Tanzania, Moshi

‘This is Africa’ zeggen we tegen elkaar als iets niet loopt. Of niet loopt zoals we willen. Toch is Zuid Soedan een land dat volop in beweging is. En ik probeer mee te bewegen, of tegen te werken. Afhankelijk van de situatie.

Mensen lijken soms niet vooruit te branden. Een stapje vooruit, drie stapjes terug. Een dame die hier al vijf jaar werkt wordt er af en toe ook moedeloos van: ik kan niet zien dat er vooruitgang is, en zie soms zelfs achteruitgang. Maar ook achteruitgang is beweging. Of niet soms?

In Wau lijkt het vredig, maar ook dat is schijn. Afgelopen week kwam het ‘zomaar’ tot problemen tussen de politie en hun leidinggevenden. Er is geschoten en er zijn doden gevallen. En sommige leidinggevenden zijn opgesloten door hun ondergeschikten om de salariseis kracht bij te zetten. Al twee maanden hebben de agenten geen salaris gekregen. En na de dure kerstdagen is dat geen sinecure. Mijn collega’s wilden naar huis, om bij hun gezin te zijn voor het geval de situatie zou escaleren. Anderen durfden niet naar huis en bleven liever op kantoor. Gelukkig is de situatie gekalmeerd na betrokkenheid van de superieuren uit Juba. Het bleek dat iemand de salarissen in eigen stak had gestoken, in plaats van uitbetaald aan de agenten.

Op nationaal niveau brengen de vredesonderhandelingen spanningen met zich mee. Ook al is het op veel plekken in het land rustig en veilig, de vrede is officieel nog steeds niet getekend en de druk van de internationale gemeenschap neemt toe. En daarmee ook de negatieve houding van de Zuid Soedenzen tegenover buitenlanders. Althans, dat is de analyse die ik van collega’s hoor en die ik in de veiligheidsupdates lees. Hier in Wau merk ik er tot nu toe niets van. Maar, Zuid Soedan is niet voor niets een fragiele staat, en de situatie kan zomaar veranderen.

Zelf zit ik ook niet stil. Samen met een paar collega’s heb ik voor de derde keer de reis van Wau naar Juba gemaakt over de weg. Sommige mensen wijzen naar hun voorhoofd. Anderen kijken verlekkerd als ze horen dat we zo’n reis ondernemen. De weg is lang, hobbelig en op soms onveilig. Daarom hebben we de omweg naar Juba genomen, die een paar honderd kilometer langer is. Dus extra hobbels, kuilen en gaten. Maar ook extra gezelligheid, muziek luisteren en picknicken.

Soms lijkt het alsof mensen maar niet in beweging kunnen komen. De planning die we maken is bij voorbaat gedoemd te mislukken. Een marktonderzoekje naar welke praktische cursussen er vraag en markt is, heeft weken op de planning gestaan. Het trainingscentrum biedt verschillende cursussen aan, maar niet allemaal zijn even populair. En misschien zijn er gaten in de trainingsmarkt die we nog niet hebben gezien. Dan plotseling, als ik even in Juba ben, krijg ik een rapport van het onderzoek toegestuurd. Zomaar is het klaar. Gedaan. Af. Alleen jammer dat ik niet over de kwaliteit kan jubelen. Ik zou geen beslissing durven te nemen op basis van een paar interviews met studenten van de universiteit en studenten van ons trainingscentrum. De doelgroep die we willen bereiken, en inzicht in de arbeidsmarkt verkrijgen behelst meer dan wat er is gedaan. Jammer dat ik me niet even met de onderzoeksopzet heb kunnen bemoeien. Ook al wil ik niet beweren dat ik het allemaal beter weet. Maar af en toe misschien wel een klein beetje… 

Water komt hier niet zomaar uit de kraan. Het water komt uit de put op onze compound. Als de pomp werkt. Als’ie niet werkt komt een tankwagen water brengen om het grote reservoir te vullen. Of David komt met een ezeltje een vat met water brengen voor irrigatie van de tuin. Hij heeft geen vader die zijn schoolgeld betaald, en is nu zelf begonnen het geld daarvoor bij elkaar te sparen. Als hij voldoende geld heeft, wil hij weer naar school. Om uiteindelijk dokter te worden. Of dominee. Of allebei. Het is pas zijn tweede dag als waterverkoper, dus hij zal voorlopig wel niet in de schoolbanken zitten. Maar zijn inspanning is voor mij wel het toppunt van ambitie en beweging.

  • 08 Maart 2015 - 17:05

    Shirley Hosper:

    Ja Teuntje, alle werk kent zo zijn frustraties, maar soms heeft het veel tijd nodig en dan achter na kun je zien hoeveel positieve dingen er gebeurd zijn. Dus moed hoeden en blijven werken voor het GOEDE in de medemens.

    Groeten,
    Shirley

  • 11 Maart 2015 - 18:57

    Hieke:

    Heejj Teuntje! Leuk wer wot fan dei te lersen :) Xxx Hieke

  • 23 Maart 2015 - 13:08

    Nicolien:

    Weer veel beweging inderdaad!! Hoop dat je moed kunt houden en ook de kleine stapjes vooruit kunt zien. Zal voor jou niet meevallen, want zelfs hier in NL loop je meestal harder dan iedereen om je heen ;) Zal binnenkort uitgebreider reageren op je mail...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teuntje

Voor de master international development studies aan Wageningen Universiteit zal ik ongeveer vier maanden stage lopen bij Dorcas. Het grootste deel van de tijd zal ik doorbrengen bij de projecten die zij doen in Zuid Afrika. Ik zal me bezighouden met projecten over HIV/AIDS en het communicatiemateriaal dat daarbij gebruikt wordt.

Actief sinds 30 Maart 2008
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 35993

Voorgaande reizen:

24 Februari 2014 - 24 Februari 2014

Werken in Zuid Soedan

16 Februari 2010 - 23 Juli 2010

Weer naar Afrika

23 Augustus 2008 - 14 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: