Hiep hiep hoera, we zijn drie jaar! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Teuntje Glee - WaarBenJij.nu Hiep hiep hoera, we zijn drie jaar! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Teuntje Glee - WaarBenJij.nu

Hiep hiep hoera, we zijn drie jaar!

Door: Teuntje

Blijf op de hoogte en volg Teuntje

09 Juli 2014 | Tanzania, Moshi

Vandaag viert Zuid Soedan haar derde verjaardag. In nog geen drie jaar tijd is de stemming van vreugde en vertrouwen in een veelbelovende toekomst omgeslagen. Het geweld van de afgelopen maanden is waarschijnlijk het dieptepunt in het korte leven van dit nieuwe land. Waarschuwingen voor mogelijke geweldsuitbarstingen op deze feestelijke dag lijken gelukkig geen realiteit te zijn geworden. Overheidspersoneel, waaronder politie en het leger, hebben hun salarissen niet gekregen de afgelopen maand, wat mogelijk tot meer onvrede en geweld kan leiden. Drie jaar geleden heb ik in Nederland het nieuws rond het referendum en de ‘geboorte’ van dit nieuwe land van dichtbij gevolgd. Ondanks dat het nieuws en de ontwikkelingen mij intrigeerden, had ik niet kunnen vermoeden dat ik drie jaar later de verjaardag ter plekke zou vieren. Vieren met vers geslachte geit. En wel het kleine geitje dat we een paar weken eerder bijna een dag lang in de auto hebben meegenomen naar Wau, omdat de geiten in het afgelegen gebied waar we vandaan kwamen wat goedkoper waren. Gelukkig waren er behalve geit, geit met aardappelen en geit met macaroni ook salade, een zoetige pap en rijst. Zodat ik als vegetariër toch ook wat kon eten. Op de compound van een collega zaten we met mannen, vrouwen en kinderen van grote schalen samen te eten. Zou de vrede in het land terugkeren als iedereen elke dag zo bij elkaar kwam eten?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teuntje

Voor de master international development studies aan Wageningen Universiteit zal ik ongeveer vier maanden stage lopen bij Dorcas. Het grootste deel van de tijd zal ik doorbrengen bij de projecten die zij doen in Zuid Afrika. Ik zal me bezighouden met projecten over HIV/AIDS en het communicatiemateriaal dat daarbij gebruikt wordt.

Actief sinds 30 Maart 2008
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 35999

Voorgaande reizen:

24 Februari 2014 - 24 Februari 2014

Werken in Zuid Soedan

16 Februari 2010 - 23 Juli 2010

Weer naar Afrika

23 Augustus 2008 - 14 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: