Kijkje bij Dorcas - Reisverslag uit Andijk, Nederland van Teuntje Glee - WaarBenJij.nu Kijkje bij Dorcas - Reisverslag uit Andijk, Nederland van Teuntje Glee - WaarBenJij.nu

Kijkje bij Dorcas

Door: Teuntje

Blijf op de hoogte en volg Teuntje

15 Augustus 2008 | Nederland, Andijk

Het is vrijdagmiddag. Maar niet zomaar een vrijdagmiddag. Het is de vrijdagmiddag na mijn eerste stage-week. Nog maar vijf dagen geleden reed ik in alle vroegte (en regen) richting het pittoreske Andijk. Reed? Ja, reed. In de ‘Matiz’, zoals de Jannen pake’s rode vierwieler liefkozend noemen. Het lijkt al een eeuwigheid geleden. De zenuwen van maandagmorgen zijn gelukkig verdwenen. Daarvoor in de plaats zijn vertrouwen en een gezellige groep collega’s gekomen. “Er is niemand die denkt ‘het is Teuntje maar die dit gaat doen’” was wat de human resource manager tegen mij zei. Als anderen dat vertrouwen in mij hebben, wie zal ik dan zijn om daaraan te twijfelen?

Waar ik terecht ben gekomen? Op het hoofdkantoor van Dorcas Aid International. Deze internationale hulporganisatie is actief in Oost-Europa en Afrika. Zowel het hoofdkantoor als de Nederlandse tak van de organisatie zijn in Andijk gevestigd. Voor iedereen met een even slecht topografisch geheugen als mij: dat ligt in Noord-Holland tussen Medemblik en Enkhuizen. Omdat dit ver van huis is, of althans ver voelt, slaap ik bij Catharina. Zij woont op een boerderij tussen de koeien, paarden, schapen en allemaal ander rondlopend grut in de middle-of-nowhere (lees: het noorden van Noord-Holland). Erg gezellig dus.

In de afgelopen vijf dagen heb ik meer van een hulporganisatie geleerd dan in de afgelopen drie jaar dat ik internationale ontwikkelingsstudies studeer. Daarmee wil ik overigens niet mijn opleiding afkraken en ook niet beweren dat ik al het hele overzicht heb. Het meest zichtbare van de hele organisatie is de grote loods aan de overkant. De loods staat vol met spullen die wachten op transport of verkoop. Wekelijks gaan er vrachtwagens met goederen naar projecten in Oost-Europa en daarnaast zijn er goederen beschikbaar voor noodhulp. Veel werk van de organisatie is echter niet zichtbaar. Het gaat dan om sociale hulp, structurele hulp en financiële adoptie. De ruim dertig mensen die de hele dag druk aan het typen zijn doen het onzichtbare, maar o zo belangrijke, werk. Zij slepen de miljoentjes binnen en ondersteunen de partners die in Hongarije, Egypte, Ethiopië of ergens anders voorlichting verzorgen over HIV/AIDS, moestuinen aanleggen en ervoor zorgen dat kinderen naar school kunnen. En dat is dan slechts een greep uit alle projecten die worden gedaan…

En ik? Wat moet ik tussen al die miljoentjes en mensen die weten waar ze het over hebben? Ik mag leren. Leren hoe de organisatie werkt, leren hoe de projecten in elkaar zitten, leren over subsidies van het rijk, fondsen van USAID en nog veel en veel meer. O ja, en ik mag naar Zuid-Afrika. Het klinkt alsof ik het getroffen heb. En dat heb ik ook.

Tot ik naar Zuid-Afrika ga, ben ik bezig met inlezen over de projecten die ik zal bezoeken, leer ik de mensen en de organisatie kennen, werk ik mee aan de dagelijkse taken die gedaan moeten worden en denk ik na over wat ik precies wil gaan doen in Zuid-Afrika. Niet echt spannend, maar het is goed om ook zo inzicht te krijgen in wat het werken voor een hulporganisatie inhoudt. In de tijd dat ik in Zuid-Afrika ben zal ik op het hoofdkantoor in Johannesburg werken en projecten over HIV/AIDS bezoeken. Met mijn achtergrond zal ik me richten op hoe de communicatie met de doelgroep verloopt. Daarnaast zal ik inhoudelijk over de stage waarschijnlijk een weblog op de site van Dorcas (www.dorcas.nl) bijhouden. Op die manier hoef ik jullie niet te vermoeien met alle inhoudelijke details van de stage. Mocht je toch geïnteresseerd zijn, verbied ik je natuurlijk niet de site van Dorcas te bezoeken.

Nog acht daagjes. Dan verruil ik het regenachtige Nederland voor het (hopelijk) zonnige en zomerse Zuid-Afrika. Toch dringt het nog niet helemaal door. Dat is over acht dagen vast anders…



  • 15 Augustus 2008 - 16:15

    Nicolien:

    oh leuk!! Nu kunnen we je helemaal bijhouden; spannend allemaal zeg!! Gelukkig is het begin vast goed......want een goed begin is het halve werk;)

  • 15 Augustus 2008 - 16:23

    Pjirkje:

    Hee Teuntje!!
    Yes... jij hebt ook een waarbenjij aangemaakt! Ik was er al naar op zoek :) Nog een dikke week in Nederland en dan kom je richting Zuid Afrika. Ik kan je vertellen dat het weer supermooi is. In de 4 weken dat ik hier ben heb ik nog geen regen gezien :)
    Ik wens je veel succes met de voorbereidingen, een goede vlucht en misschien tot ziens hier in ZA! Groetjes Pjirkje

  • 15 Augustus 2008 - 21:41

    Germ Anne:

    Spannend allemaal, ik ga het zeker volgen! :-)

  • 16 Augustus 2008 - 07:32

    Geartsje:

    Heey Teun!!
    mooi dat het zo goed en vertrouwd aanvoelt!! Dat zal vast ook zo zijn in Afrika! En dan zul je vast nog véééél meer leren dan in je 3 jaar opleiding;) Geniet nog maar even van de regen en kou in Nederland;) Heeeel veel succes en plezier straks!
    Kuzzje Geartsje

  • 16 Augustus 2008 - 12:36

    Hieke:

    Hey Teun!! leuk om alvast een bericht van je te lezen! :) veel succes en plezier toegewenst!!
    xx Hiek

  • 16 Augustus 2008 - 15:20

    Tineke (je Nicht):

    Hey nicht(je)!

    Wat een bericht...Het is allemaal toch wel heel erg spannend! Andijk, ik wist al waar dat lag; wij zijn hier vorig jaar op vakantie geweest.. Maar een goede voorbereiding is het halve werk! Alvast heel veel suc6 gewenst van ons (= mij, IJpe en Afke)! Ik zal je verdere berichten afwachten...ben benieuwd!

    Liefs, je nicht Tineke

  • 16 Augustus 2008 - 15:21

    Tineke (je Nicht):

    Hey nicht(je)!

    Wat een bericht...Het is allemaal toch wel heel erg spannend! Andijk, ik wist al waar dat lag; wij zijn hier vorig jaar op vakantie geweest.. Maar een goede voorbereiding is het halve werk! Alvast heel veel suc6 gewenst van ons (= mij, IJpe en Afke)! Ik zal je verdere berichten afwachten...ben benieuwd!

    Liefs, je nicht Tineke

  • 17 Augustus 2008 - 21:02

    Dennis:

    Andijk, moet je daar inentingen voor halen? :P

    Maar veel plezier in Afrika Teuntje! En ons niet te lekker maken met het zonnige weer dat je daar ongetwijfeld gaat krijgen. ;)

  • 18 Augustus 2008 - 09:52

    Marieke:

    Hey!!

    Wat superleuk dit bericht. Echt tof joh. Leuk dat je zei dat je daar nu al meer leerde over een organisatie dan in 3jaar IO. Ik hoop dat je nog veel meer moois gaat ontdekken en dat je zal genieten van deze mooie kans.

    Nog maar een paar daagjes...!

  • 20 Augustus 2008 - 01:29

    Rommert:

    Wat spannend en interesant! Have fun!

  • 25 Augustus 2008 - 02:13

    Corrie:

    Hey Teuntje,

    We hebben helaas niet meer afscheid genomen.

    Hoe was je vlucht? Goede reis gehad?

    Ik zal je blijven volgen..

    Heel veel succes en tot later!

    Liefs

  • 27 Augustus 2008 - 12:55

    Margreet:

    Heey Teun!

    Eindelijk heb ik je site gevonden...
    Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd hoe je reis is gegaan, hoe je het daar nu hebt, of je al leuke nieuwe mensen hebt ontmoet en ben ook benieuwd wat je slaapplaats is!

    We horen het wel!
    Veel succes en geniet er maar lekker van!

    Liefs, Margreet.

  • 29 Augustus 2008 - 10:47

    Mirjam:

    Jeetje Zuid Afrika, wat leuk zeg!!! Ik ben net terug uit Tunesie, maar dat was voor een vakantie;) Heel erg veel succes daar en ik blijf je verhalen volgen :D.
    Liefs

  • 29 Augustus 2008 - 12:27

    Nicolien:

    wat een raar idee; je zit er nu gewoon al... Ben echt benieuwd hoe het gaat!!!!! kHoop dat je een btje de mogelijkheid heb om zo nu en dan iets op de site te zetten, zodat we mooi op de hoogte blijven:) Ik kijk al uit naar je eerste bericht vanuit Zuid-Afrika!!
    Echt super joh; jij bent nu gewoon al begonnen met je stage!! je bent ook niet te overtreffen;P

    Nou heel veel succes en vooral ook plezier!! Kijk uit naar je bericht!

    grt nic

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Teuntje

Voor de master international development studies aan Wageningen Universiteit zal ik ongeveer vier maanden stage lopen bij Dorcas. Het grootste deel van de tijd zal ik doorbrengen bij de projecten die zij doen in Zuid Afrika. Ik zal me bezighouden met projecten over HIV/AIDS en het communicatiemateriaal dat daarbij gebruikt wordt.

Actief sinds 30 Maart 2008
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 36048

Voorgaande reizen:

24 Februari 2014 - 24 Februari 2014

Werken in Zuid Soedan

16 Februari 2010 - 23 Juli 2010

Weer naar Afrika

23 Augustus 2008 - 14 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: